Wil jij met jouw onderneming groeien? Door dit specifieke proces te volgen, kom je daadwerkelijk tot goede resultaten. Voordat je echt aan groeien kunt gaan denken, moet je voldoen aan een aantal basisvoorwaarden. De missie, visie en ambitie van de onderneming zijn duidelijk. De kansen en bedreigingen in de markt zijn vastgesteld en de sterktes en zwaktes van de interne organisatie zijn bekend. Als het goed is, heb je op basis van klantonderzoeken het belangrijkste knelpunt voor de groei ontdekt. Het is nu tijd om dit probleem aan te pakken door middel van het groeimodel.
Het groeimodel
Het groeimodel bestaat uit vijf stappen: genereer ideeën, rangschik ideeën, omschrijf experiment, experimenteer en stuur op inzicht. Wil jij jouw klanten beter leren kennen? Gebruik het groeimodel om informatie te verzamelen. Zo kun je jouw organisatie of product beter afstemmen op de klantbehoeften en het groeiprobleem aanpakken.
Stap 1: Genereer ideeëninds
De eerste stap van het groeimodel is het genereren van ideeën voor mogelijke oplossingen. Dit kun je het beste doen door te brainstormen met een diverse groep medewerkers. Kwantiteit is in deze stap het belangrijkste. Er zijn geen goede of slechte ideeën. Kijk bijvoorbeeld naar klachten die de klantenservice heeft ontvangen of interview juist loyale klanten. Stel op basis van de uitkomsten een lijst met mogelijke experimenten op die je wilt gaan uitvoeren om de ideeën te testen.
Stap 2: Rangschik ideeën
Je hebt nu een lijst met experimenten, maar er is geen tijd om deze allemaal uit te voeren. De tweede stap van het groeimodel is daarom het ranken van ideeën. Stel een aantal criteria op die noodzakelijk zijn voor de aanpak van het groeiprobleem. Wij hanteren hiervoor het KISS-principe. Begin met het experiment dat de grootste kans van slagen heeft en de minste moeite kost. Als dit experiment faalt, kun je door naar het volgende experiment met de op-een-na hoogste score.
Stap 3: Omschrijf experiment
Je hebt nu bij stap 2 van het groeimodel een aantal experimenten uitegesloten, maar voordat het experiment kan worden uitgevoerd, is het belangrijk om goed na te denken over de opbouw van het experiment. Schrijf van te voren uit hoe je het idee wilt testen. Houd hierbij rekening met de duur van het experiment, de vaardigheden van medewerkers die bij het experiment betrokken zijn en de benodigde middelen.
Stap 4: Experimenteer
Het is nu tijd om het experiment uit te voeren. Probeer tijdens de opzet van het experiment met het hele team bij elkaar te zitten en maak een duidelijke taakverdeling. Zo heb je een goed overzicht van wat er moet gebeuren en door wie.
Stap 5: Inzichten in resultaten van het groeimodel
Je bent aangekomen bij de laatste en belangrijkste stap van het groeimodel. Controleer of je voldoende gegevens hebt verzameld om conclusies te kunnen trekken. Verwerk de resultaten in concrete inzichten en verbeteringen voor de rest van het bedrijf. Als er op basis van de uitkomsten van het experiment nieuwe ideeën ontstaan, kunnen deze worden toegevoegd aan de lijst met experimenten. Het groeimodel begint weer van voor af aan. Blijf dit proces herhalen tot het groeiprobleem is opgelost.
Vroeg of laat sta je als DGA voor de keuze om je bedrijf over te dragen. Om het maximale uit deze overdracht te halen is het verstandig hier ruim van tevoren goed over na te denken, om zo de besteLEES MEER
Aspecten die belang zijn voor het inzicht zijn: Heb je voldoende productieve uren op je machines en daardoor voldoende dekking van je kosten? Is je personeel voldoende productief, zijn de gehanteerde tarieven juist en heb je daardoor voldoende dekking opLEES MEER
Waarom een strategisch plan? In alle tijden, en zeker nu, heeft jouw onderneming richting en houvast nodig. Het geeft focus en zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant opstaan en eenieder doelgericht handelt. Ondernemingen die een duidelijk doel voor ogenLEES MEER
crossminds.nl maakt gebruik van cookies (en andere technieken) om de website te verbeteren en u een optimale gebruikservaring te bieden. Gaat u hiermee akkoord?
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.