Het belang van strategie in het MKB

De economie komt langzaam maar zeker uit het slop. Bedrijven zijn weer aan het groeien, er wordt meer en meer geïnvesteerd, er worden weer nieuwe vacatures uitgeschreven en nieuwe medewerkers aangetrokken. Ondernemers van die groeiende bedrijven krijgen het met de dag drukker. In sommige markten is het ondanks de herstellende economie echter nog altijd lastig opereren door toegenomen concurrentie (ook vanuit online kanalen) en snel teruglopende marges. Vaak is er voor de gemiddelde MKB ondernemer zowel in slechte als betere tijden altijd een excuus om zo min mogelijk aandacht te schenken aan het vormen van een goede strategie. Onterecht, maar in het MKB krijgt strategievorming vaak niet de aandacht die het verdient. Alleen met een duidelijke en goed uitvoerbare strategie zal een bedrijf namelijk in staat zijn het maximale resultaat te behalen.

Strategie klinkt vaak ingewikkeld, maar het is in feite niets anders dan de manier waarop mensen en middelen worden ingezet om de hogere doelen van een onderneming te bereiken. Deze hogere doelen worden bepaald door naar de externe omgeving en drie tot vijf jaar vooruit te kijken. Met een goede strategie kan een onderneming een onderscheidende positie innemen ten opzichte van haar concurrenten. Het doel is een duurzaam concurrentieel voordeel te creëren dat aansluit bij de externe ontwikkelingen in de markt en het DNA, de sterkten en zwakten van het eigen bedrijf. De strategie is richtinggevend voor alle beslissingen die een organisatie neemt. In feite zouden alle beslissingen die genomen worden ertoe moeten leiden dat de ambitie van de onderneming behaald wordt.

Veel MKB-ondernemers hebben het beeld dat een strategisch plan te theoretisch is en alleen geschikt is voor grote corporate ondernemingen als Philips en De Bijenkorf. Ondernemers in het MKB hebben vaak de neiging om beslissingen instinctief te nemen op basis van ervaring of gevoel. Een strategisch plan heeft echter veel voordelen. Het hebben van een strategie is motiverend voor de medewerkers. Ze begrijpen dan namelijk beter waarom bepaalde dingen gebeuren in het bedrijf. De ondernemingsstrategie zal vertaald moeten worden in deelstrategieën voor de verschillende afdelingen. Deze moeten in overeenstemming zijn met de algemene strategie en zorgen voor een betere samenhang tussen de verschillende afdelingen. De interne afstemming zal beter worden en de processen zullen effectiever en efficiënter worden ingericht.

De doelstellingen die afgeleid worden van de strategie werken daarnaast ook nog eens motiverend. Als de doelstellingen gehaald worden is het namelijk een compliment aan de medewerkers die hebben bijgedragen waard. De strategie is tevens een uitermate geschikt middel tot zelfreflectie. Het dwingt een ondernemer om geregeld stil te staan bij de sterktes en zwaktes van een bedrijf waardoor het ook meteen een aanleiding is om in te grijpen als er dingen niet goed gaan.

Een bekende valkuil is dat de strategie van een MKB bedrijf vaak in het hoofd van de ondernemer zit en dat deze onvoldoende expliciet en inzichtelijk is voor anderen in het bedrijf. Hierdoor weten de verschillende afdelingen, teams en individuele werknemers onvoldoende wat er van ze verwacht wordt. Daardoor zijn ze niet in staat uitsluitend beslissingen te nemen die aansluiten bij strategie en bijdragen aan het behalen van de ambitie van het bedrijf.

Het hebben van een goed doordachte strategie is dus ook voor ondernemingen in het MKB van toegevoegde waarde, ongeacht de branche waarin het actief is. Als u hulp nodig heeft bij het vormen van een goede strategie bent u bij Crossminds aan het goede adres. Wij helpen u graag op het pad van verbetering en onderscheid.

Categorie

Door:

Michel van Dijk
Michel van Dijk

Senior adviseur

T: +31 6 52 40 38 17

E: michelvandijk@crossminds.nl