‘In online business moet je groeien, anders verlies je het spel’

De Roosendaalse ondernemer Kristian Naalden gaat met de verkoop van Verfwebwinkel.nl aan Fixami (Gereedschapcentrum.nl) een internationale koers varen. Maar stond de overname in zijn groeistrategie? Allerminst.

Ik werd zelf benaderd door investeringsmaatschappij Foreman Capital. Dus ben ik maar eens gaan praten. 

Kristian Naalden was onbekend met de wereld van private equity en overnames. De ondernemer was de laatste jaren vooral bezig geweest met zijn eigen onderneming te laten groeien. Voor het familiebedrijf ZGV (Zuider Glas- en Verfhandel) in Roosendaal, dat hij in 2004 van zijn moeder overnam, bouwde hij in 2006 een website die uitgroeide tot een van de grootste online verfwinkels in Nederland. Dus waarom verkopen?

 

Succes in de online aanpak

Om succesvol te kunnen ondernemen moet je als ondernemer vooral nieuwsgierig zijn en oog hebben voor de realiteit, vindt Kristian. ‘Het volgen van trends, ontwikkelingen en denken vanuit de behoefte van de klant is hierbij noodzakelijk. Toen online verkoop nog in de kinderschoenen stond, ben ik naast onze verfwinkel gaan bouwen aan een website. Dat vond ik een leuk spel. In online business moet je groeien, anders verlies je het. En groeien deden we. En toen corona kwam en iedereen thuis aan het klussen sloeg, gingen de verkoopcijfers helemaal door het dak.’

 

Ondersteuning

Voor de financiële en administratieve ondersteuning van zijn groeiende bedrijf werkt Kristian sinds 2010 met Moore DRV. ‘Ze verzorgen de jaarrekeningadministratie, aangiftes en lonen en geven advies op fiscaal gebied. En ondersteunen ook in de vorm van IT-consultancy, onder meer door samen met mij het handelssysteem Exact Online Handel op maat in te richten. Waar aanvankelijk orders binnenkwamen en facturen nog zelf in de administratie moesten worden gezet, is het hele proces inmiddels geautomatiseerd door een koppeling van de webshops aan Exact Online. Van de binnenkomende order, tot de verwerking en uitlevering, het matchen van de betalingen via Ideal in de administratie tot het aanpassen van de order. Dat scheelt ontzettend veel tijd!’

 

Dashboard

Ook richtte de IT-afdeling van Moore DRV een dashboard in om meer inzicht te krijgen in de verkoop. Zo kon Kristian bijvoorbeeld zien welke artikelgroepen de meeste omzet hadden, of waar welk product in Nederland met name werd verkocht. Zo kan hij daar weer slim op inspelen. Kristian: ‘Gaston Mens, onze IT-consultant, weet ontzettend veel van Exact Online én onze online omgeving, omdat hij het samen met ons heeft opgezet. Hij is heel proactief in het geven updates over de stand van zaken. En werkt een nieuwe feature in een module bijvoorbeeld nog niet helemaal? Dan wacht hij niet op Exact om met een update te komen, maar dan gaat hij zelf testen om het op te lossen.’

 

Interesse

Het gaat zo goed met het bedrijf van Kristian dat hij de aandacht trekt van Foreman Capital, de investeringsmaatschappij met een deelneming in Fixami. ‘Ze belden voor een afspraak op de Amsterdamse Zuidas. Daar vertelden ze me dat ze verf graag wilden toevoegen aan het assortiment van Gereedschapcentrum.nl en stelden een samenwerking voor.’

 

Professionaliteit

Voor een goede samenwerking is een klik en vertrouwen in elkaar essentieel, vindt Kristian. ‘Ik wilde eerst kennismaken bij Fixami.’ En dus reed Kristian vervolgens naar Tilburg. ‘Ik was onder de indruk van die enorme operatie, de professionaliteit en de marketingmachine. En ik ontmoette de ceo, John Wilson, met wie ik meteen een klik had. Ik dacht: ‘Als we het samen kunnen doen, staan we zo veel sterker. Toen ik wegreed belde ik meteen mijn contactpersoon bij Moore DRV, fiscalist Matthijs Verbraak, en zei: Ik heb snel een goede en slimme corporate finance specialist nodig.’

 

Vertrouwen

Zo kwam Kristian in contact met Marco du Pré van Crossminds, onderdeel van Moore DRV. Crossminds is specialist in strategievorming, implementatie en fusies en overnames, en geven bedrijven richting en helpen bij strategische keuzes. Crossminds zou de overname uiteindelijk begeleiden. Daar is Kristian erg blij mee. ‘Door de historie die we samen hebben, weten ze bij Moore DRV veel van mijn bedrijf. En ik kan ze altijd bellen, of ik nu een fiscaal probleem heb of een vraag over een nieuwe applicatie in Exact Online. Dat geeft vertrouwen.’

Column Verfwebwinkel.nl

 

Team

Met een team van specialisten van Moore DRV en Crossminds ging Kristian aan de slag. ‘Moore DRV deed het fiscale deel en de accountancy. Crossminds de overname, de gesprekken, de onderhandelingen en de strategie. Het due diligence traject is een flink proces waar je doorheen gaat: rapportages maken, relevante bedrijfsinformatie in een dataroom zetten, de verdediging, waarbij de fiscalist en de accountant toelichting geven aan  de kopende partij.’

 

Waarde

Want tja, hoe wordt de waarde, en daarmee de verkoopprijs, van een bedrijf uiteindelijk bepaald? ‘Het is een complex proces, waar je absoluut een overnamespecialist voor nodig hebt. Door met Marco du Pré te werken, heb ik geleerd hoe een investeerder naar je bedrijf kijkt. Dat is relevant voor de waarde. Daarom een advies aan alle ondernemers die verkoop overwegen: een overname is echt een vak apart. Laat je goed adviseren!’

 

Omschakeling

Op 28 januari 2022 is de overname een feit, naar volle tevredenheid en met vertrouwen in de toekomst. De komende periode zal Kristian zich bezighouden met de integratie van Verfwebwinkel.nl bij Gereedschapscentrum.nl. Al is het wel even schakelen. ‘Ik had 22 mensen in dienst. Als ik iets bedacht in de ochtend, dan konden we het ’s middags uitvoeren. Maar bij Gereedschapcentrum.nl werken 300 mensen. En als je een idee hebt, moet je altijd verschillende afdelingen daarin meenemen. Dat is even wennen.’

 

Champions League

Aan de andere kant biedt de grootte van Gereedschapscentrum.nl weer andere mogelijkheden. ‘Er werken veel slimme mensen, die gespecialiseerd zijn in hun vakgebied. Dat is goed voor de kwaliteit. Daarmee gaan we van de eerste divisie in één keer naar de Champions League. Dat maakt het ook mogelijk om uit te gaan rollen naar andere landen. En dat is precies wat we gaan doen.’

Categorie