De laatste jaren heeft Crossminds vaak verbeteringen doorgevoerd bij bedrijven waarbij sprake is van projectmatig werk zoals bouwbedrijven, stratenmakers, tegelzetters en schildersbedrijven. In alle gevallen was de beschikbare financiële informatie onvoldoende om ook daadwerkelijk te kunnen dienen als sturingsinformatie. De periodieke rapportage heeft vaak dezelfde vorm als de jaarrekening en sluit per definitie niet goed aan bij de resultaten vanuit de projecten. Hierdoor zijn de projectorganisaties niet in staat goed te sturen op basis van de beschikbare cijfers. Crossminds heeft meerdere klanten geholpen met het vergroten van het inzicht.
In projectorganisaties is het belangrijk inzicht te hebben in de productiviteit van het directe personeel, de hoeveelheid dekking die wordt opgebouwd in de projecten, de winstgevendheid op projecten enzovoort. Vaak laat de financiële rapportage echter alleen de totale omzet en de totale kosten zien. In bijna alle gevallen worden de gefactureerde termijnen en de bestede kosten ook nog eens direct in de winst- en verliesrekening opgenomen. Hierdoor is de fluctuatie in de perioderesultaten zeer groot. Pas bij het opstellen van de jaarrekening, dus ver na afloop van het boekjaar en wanneer het al te laat is op nog bij te sturen, bepaald de accountant de stand van het onderhanden werk. Pas dan worden correcties op het resultaat doorgevoerd. Doordat dit tussentijds niet gebeurd ontbreekt het de projectorganisaties gedurende het jaar aan inzicht in de werkkapitaalpositie. Dit heeft als consequentie dat een beeld vormen van de toekomstige resultaat- en liquiditeitsontwikkeling onmogelijk is.
Format managementrapportage aanpassen
Om het inzicht te vergroten zal het format van de maandrapportage op bepaalde punten af moeten wijken van de standaard jaarrekening. Een goed format is:
Hiermee worden de dekking van de algemene kosten en de kosten van uren van directe medewerkers en de machines boven de brutomarge gepresenteerd. Hiermee zou de gepresenteerde brutomarge gelijk moeten zijn aan de brutomarge op de projecten. In dit voorbeeld is het gemiddelde projectresultaat dus 9,3%.
Dit format laat ook in één oogopslag zien of de dekkingen voor de personeelskosten, eventuele machinekosten en de algemene kosten voldoende zijn. In dit voorbeeld zijn ze alleen onvoldoende waardoor de projectorganisatie onderaan de streep negatief draait.
Projectorganisaties voorbeeld
Periodieke en eenduidige beoordeling van het onderhanden werk in de projectorganisaties
Daarnaast moet periodiek stilgestaan worden bij de ontwikkeling van het onderhanden werk. Iedere periode moeten de volgende vragen worden beantwoord:
Wat is het voortgangspercentage van alle onderhanden projecten?
Welke kosten (materialen, werk derden, eigen uren) moeten nog gemaakt worden om het project succesvol af te ronden?
Wat is het resultaat dat aan de afgelopen periode toegerekend moet worden? Hierbij wordt de POC-methode gehanteerd.
Wat zal het resultaat op het project zijn als het project is afgerond?
Verwachten we een negatief resultaat aan het einde van een aantal projecten?
Hoe efficiënt is de inzet van het directe personeel geweest deze periode?
Door het vergroten van dit inzicht kan de onderneming beter gaan sturen. Er kan snel gesignaleerd worden of de bruto marge op de projecten terug loopt. Tevens kan gemonitord worden wat de arbeidsproductiviteit van de directe mensen op de projecten is. Daarnaast ziet men in één oogopslag of de indirecte kosten nog in verhouding zijn met het rendement op de projecten.
Heeft u een projectorganisatie en bent u benieuwd wat bovenstaande aanpassingen uw organisatie kunnen brengen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor een kop koffie.
Waren er meer activa in het faillissement die voordelig waren om over te nemen? Dat was wat maeva wilde weten. Om dat uit te vinden, schakelde het de adviseurs van Crossminds in met het verzoek om een due diligence-onderzoek uitLEES MEER
De COVID-19-pandemie heeft bedrijven wereldwijd in een ongekende situatie gebracht, waarbij velen afhankelijk werden van financiële steunmaatregelen zoals de NOW-steun (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) om te overleven. Nu de economische situatie verbetert, staan bedrijven voor een nieuwe uitdaging: het terugbetalen vanLEES MEER
Corporate finance adviseurs stellen bedrijven in staat om strategische deals te sluiten door op maat gemaakte ‘hybride’ financieringsoplossingen aan te bieden die een cruciale financieringskloof dichten en meer flexibiliteit bieden dan conventionele transactiestructuren. Hybride financiering wordt steeds vaker gebruikt inLEES MEER
crossminds.nl maakt gebruik van cookies (en andere technieken) om de website te verbeteren en u een optimale gebruikservaring te bieden. Gaat u hiermee akkoord?
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.