Sterke groei in aantal offerteaanvragen voor Q-Pall

Sterke groei in aantal offerteaanvragen voor Q-Pall

Van 11 naar 122 ontvangen aanvragen per maand

Q-Pall staat bekend om het produceren, distribueren en verkopen van kunststof pallets. Tegenwoordig hebben ondernemingen te maken met duurzame uitdagingen, zoals het verminderen van grondstofgebruik, duurzame producten op de markt brengen en het verlagen van productiekosten. Om bestaande en nieuwe markten te bedienen is Q-Pall continu nieuwe producten aan het onderzoeken en ontwikkelen vanuit duurzaamheid, kostenefficiëntie en milieutechnische overwegingen. Het assortiment aan kunststof pallets is zo omvangrijk qua typen en uitvoeringen, dat voor elke toepassing de juiste pallet leverbaar is.

Doel
  • Het aantal ontvangen offerteaanvragen verhogen
  • De kosten per aanvraag verlagen
Aanpak
  • Implementeren van nieuwe doelgroeptargeting
  • Implementeren van Responsive Display Ads
  • Budget gealloceerd van Search naar Display
Resultaten
  • +428% Clicks
  • -75% CPC
  • +1.013% aanvragen
  • -87% kosten per conversie

 

Uitdaging

Q-Pall investeert sinds 2015 in Google Ads om meer verkeer en conversies te genereren. Ze zijn begonnen met Search advertising en in 2016 gestart met Display advertising. Op de website worden er diverse conversieacties gemeten, zoals brochure aanvragen, contact via mail of telefonisch contact. Aangezien de mogelijkheden voor hun kunststof pallets uitgebreid zijn, worden potentiele klanten op verschillende manieren ondersteund om advies te krijgen,  de juiste keuze te maken en een offerte aan te vragen. Het verhogen van het aantal aanvragen is één van de primaire focuspunten geweest.

 

Een concurrerende markt

Eén van de uitdagingen van Q-Pall was het vinden van nieuwe klanten in een concurrerende markt. Er zijn veel aanbieders op de markt die niet alleen kunststof pallets, maar ook houten pallets leveren. Niet alle potentiële klanten zijn op de hoogte van de voordelen van kunststof pallets en zijn met name op zoek naar houten pallets. Google Ads geeft de mogelijkheid om veilinginzichten te analyseren, waardoor het al vrij snel duidelijk werd dat er veel concurrenten aanwezig waren op Google Ads met hogere posities en vertoningsaandeel.

 

Hoge kosten per klik

Door het grote aantal concurrenten met advertenties aanwezig op Google Search, zagen we hoge kosten per klik en een relatief laag vertoningsaandeel. Hierdoor waren de kosten per aanvraag te hoog en viel het totaal aantal aanvragen tegen. Gemiddeld leverde Google Ads 11 aanvragen per maand op met een kostprijs per conversie van € 85,00.

Na het in kaart brengen van de uitdagingen en mogelijkheden zijn we tot een herziene aanpak gekomen welke we vervolgens hebben geïmplementeerd.

 

Oplossing

We zijn begonnen met het analyseren van het totale account en hebben van daaruit de verbetermogelijkheden in kaart gebracht. Op basis van de verzamelde inzichten uit analyses hebben we een plan opgesteld en zijn hierna direct begonnen met een succesvolle implementatie en uitvoering.

 

Display advertising

De focus lag voorheen op Search, maar door de hoge concurrentie op Google Ads en de hoge klikkosten leek het ons beter om een andere aanpak te hanteren. Wij hebben ervoor gekozen om de focus te leggen op Display advertising om met lage klikkosten de doelgroep te bereiken met de belangrijkste USP’s en zodoende ook zichtbaarheid te creëren. Door de lagere kosten per klik konden we met hetzelfde budget meer verkeer/bezoekers op de website realiseren. Na het verzamelen van voldoende data en het instellen van de optimale doelgroeptargeting hebben we vervolgens besloten om budget te alloceren van Search naar Display, om het aantal conversies verder te verhogen.

 

Doelgroeptargeting

Tegenwoordig zijn er veel targetingmogelijkheden binnen Google Ads, waarmee een relevante doelgroep te targeten is. De onderstaande targetingmogelijkheden hebben we toegevoegd aan de campagnes:

  • Similar Audience: doelgroepen die vergelijkbare interesses hebben met de huidige doelgroepen. O.b.v. van zoekgedrag en interesse die ze tonen, wordt er een doelgroep aangemaakt met nieuwe gebruikers die wij kunnen targeten.
  • In-market: Gebruikers die in de markt zijn voor een product of dienst. Dit zijn gebruikers die zich aan het oriënteren zijn en producten/diensten vergelijken.
  • Custom Audience: Een doelgroep die we zelf kunnen aanmaken door o.a. interesses en zoektermen in te voeren.
  • Remarketing: Gebruikers die eerder op de website zijn geweest om vervolgens advertentis te laten zien om top-of-mind te blijven. Dit zijn gebruikers die eerder interesse hebben getoond, waardoor de kans op een conversie groter is.

 

Responsive Display Ads

In de Display campagnes stonden statische banners live en ook hier zagen we een kans om de performance te verbeteren door Responsive Display Ads toe te voegen. RDA’s zijn dynamische advertenties, waarbij de formaten worden aangepast aan de Display Netwerk specificaties. Dit betekent dat de advertenties optimaal op meer websites vertoond kunnen worden, omdat je geen vaste bannerformaten hebt. Voor het opstellen van RDA’s voeg je een logo, afbeeldingen, koppen en beschrijvingen toe en Google creëert Display advertenties in diverse formaten en combinaties. De best presterende combinaties worden uiteindelijk vaker vertoond.

 

Resultaat

Een stijging van 1.013% in het aantal ontvangen aanvragen! Gemiddeld hadden we 11 aanvragen per maand en is het gemiddelde inmiddels gestegen naar 122 per maand. Daarnaast hebben we door de daling van de gemiddelde kosten per klik ook de kosten per aanvraag/conversie met 87% verlaagd. Een geslaagde aanpak zou je zeggen? Zeker!

Maar we blijven de campagnes verder verbeteren en zijn continu aan het testen om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

 

q-pall

Auteur

John van Boesschoten Crossminds
John van Boesschoten

Senior growth hacker

T: +31 6 24 50 63 09

E: johnvanboesschoten@crossminds.nl