De tijd dat alles kon is voorbij, gelukkig!
08/01/2015
Prima regels en verliefde kopers!
22/01/2015
Toon alles

Staartbijtende marketing pioneers pak je kans!

Onderstaande column is 5 jaar geleden geschreven door onze klantstrateeg. Voor ons een pakkend voorbeeld waarbij de waarde van inzicht wordt aangetoond:

Op een ondernemingsavond in Amstelveen had ik een ontmoeting met Paul Nijhof, CEO van Wehkamp. Paul gaf aan dat in de retailmarkt de internetverkoop s-curve nu pas van de 0-lijn komt. 
Het logische gevolg van deze beweging is dat over een paar jaar steeds meer winkelpanden leeg komen te staan. Zo zullen kleine electronica zaken uniek worden in ons winkelstraatbeeld.

Het valt mij dan op dat ik (bankier) nog elke week gerenommeerde retailbedrijven ontmoet die anno 2010 nog steeds ronddraaien in een cirkeltje om er vervolgens achter te komen dat ze in hun eigen staart bijten. Ze ontdekken dat ze bezig zijn met het vangen van wind in plaats van klanten en dat ze hun toegevoegde waarde onvoldoende aan hun klanten kunnen vertellen. Helaas, de beste lessen zijn het duurst en de continuiteit van de onderneming komt onder druk te staan.

Nog opvallender is dat veel van deze MKB bedrijven zich onvoldoende bewust zijn van trends en ontwikkelingen en dat ze heel erg goed geholpen kunnen worden door een goed stuk integraal (en betaalbaar) marketing advies.

Reclamebureau’s die lopen de deur plat… maar écht marketingadvies als toegevoegde waarde, ‘daar zijn wij ons nog onvoldoende van bewust’… krijg ik vaak te horen. 
Welke klanten proberen de marketingadviseurs dan te vangen, vraag ik mij af? Hun eigen staart smaak waarschijnlijk erg lekker of men is niet in staat de toegevoegde waarde van marketingadvies uit te leggen. Het lijkt wel of er onder de marketing pioneers nog een behoorlijke Amish gemeenschap is, welke ondanks alle ontwikkelingen, nog steeds in dezelfde cirkel draaien.

Er is dus nog steeds een aanzienlijk deel van de markt die de swingende marketing gemeenschap nog niet heeft ontmoet of begrijpt , verrassend dichtbij, goed te behappen en als marketingpionier snel te bereiken… staartbijters pak je kans. 😉

Robert Snel
Klantstrateeg