Een van de grootste uitdagingen in e-mailmarketing is het verzinnen van een prikkelende onderwerpregel. Zorgen dat uw e-mail nieuwsbrief opvalt in de inbox wordt steeds complexer. Bestond de inbox voorheen nog alleen uit privémail en commerciële / promotionele e-mail, tegenwoordig zijn daar digitale facturen en bestelbevestigingen van webshops bij gekomen.
Daarnaast sturen de verschillende social media-platforms ook een veelvoud van e-mail notificaties. In totaal ontvangt de consument tegenwoordig gemiddeld 96 e-mails per week. Wat kunt u doen om er toch uit te springen in de inbox? Een onderwerpregel moet als mooie lingerie zijn: een aantrekkelijke verpakking die iets weggeeft van de inhoud, maar niet teveel!
Een gouden tip die wij u allereerst geven is: test altijd uw onderwerpregel met een A/B test. Zo weet u zeker dat uw onderwerpregel nieuwsgierigheid opwekt. Is een A/B test nieuw voor u? Wij leggen het graag aan u uit.
DOEL VAN DE E-MAIL NIEUWSBRIEF
Het doel van een e-mail nieuwsbrief die u verzendt kan variëren. De ene keer gaat het om het informeren van uw klanten, de andere keer om de productverkoop aan uw prospects. Bij elk doel hoort content in de juiste vorm met de juiste call-to-action. Denk hierbij altijd weer aan de gouden AIDA regel. Dit geldt ook voor de onderwerpregel. Deze moet aansluiten op het (hoofd)doel en de content zodat het direct duidelijk is wat er van de ontvangers verwacht wordt.
De ontvanger stelt zich namelijk bij elke e-mail nieuwsbrief de volgende vragen:
De eerste vraag beantwoordt u natuurlijk door het gebruik van een duidelijke en herkenbare afzendernaam. Een goede onderwerpregel zorgt ervoor dat de andere twee vragen beantwoord worden. Stel, het hoofddoel van uw e-mail nieuwsbrief is het downloaden van een white paper. Een onderwerpregel als de volgende:
“De beste manier om klanten te bereiken!” roept minder op tot actie dan “Download nu het nieuwe white paper ‘De beste manier om klanten te bereiken!”
Door het gebruik van een actiewoord (download) en een tijdsaanduiding (nu) wordt de ontvanger meer getriggerd dan de neutralere eerdere onderwerpregel. Door het opnemen van de titel van het white paper wordt de onderwerpregel wat aan de lange kant met 13 woorden / 75 tekens (inc. spaties). Dit geeft echter wel duidelijkheid over het onderwerp van de nieuwsbrief.
Een onderwerpregel met maar 1 onderwerp beschreven kan de nadruk aangeven voor de ontvanger. Het kan echter ook zijn dat eventuele andere onderwerpen in de nieuwsbrief dan te weinig aandacht krijgen. In zo’n geval is een gecombineerde onderwerpregel een optie:
“Download nieuw white paper | Nieuwe trainingsdata | Resultaten marktonderzoek”
Drie onderwerpen in 1 onderwerpregel in 79 tekens (inc. spaties). Zo krijgt alles aandacht: voor elk wat wils. De vraag is of alle drie de onderwerpen even belangrijk zijn, of dat een specifiek onderwerp alle aandacht verdient.
LENGTE VAN DE ONDERWERP REGELS
hoe worden ze getoond in de e-mail clients?
Niet alleen de strekking van de onderwerpregel is van belang. Ook het aantal karakters heeft effect op het resultaat. Heeft u bijvoorbeeld een groot mobiel publiek? Dan is het zaak de onderwerpregel zo kort mogelijk te houden. Is deze namelijk langer, dan wordt deze afgekapt en ziet men de extra tekst niet.
Een voorbeeld van de inbox op de iPhone:
Zoals u ziet worden alle vier de onderwerpregels afgebroken. Heeft u een groot mobiel publiek, hou dan een maximum aantal karakters aan van rond de 30 a 35. Dat is niet veel speelruimte, maar als de rest toch afgebroken wordt, is dat ook verloren moeite. Is dat echter niet het geval en heeft u meer speelruimte, denk dan aan een maximum van ruwweg 50 karakters. Dit is gebaseerd op analyses gedaan door MailChimp op onderwerpregels en de effectiviteit van de bijbehorende e-mailings.
TESTEN OP DE ONDERWERPREGEL
waar moet u op letten?
Zoals al eerder aangegeven is een A/B test een belangrijk onderdeel. Bij het testen van de onderwerpregel is het belangrijk om op de volgende punten te letten:
Tip: Bekijk hoe je onderwerpregel getoond wordt in de verschillende e-mail clients met de Litmus subject line checker. Deze gratis online tool laat previews zien van de onderwerpregel in de popup / notify box en inbox van verschillende e-mail clients.
Hieronder een aantal onderwerpregels zoals die door verschillende webwinkels en organisaties gebruikt zijn. Welke vallen het meeste op in onderstaand inbox snapshot?
De onderwerpregels met de symbolen springen er nog het meeste uit. Pasen komt veel terug als thema, en het is interessant om te zien hoe de verschillende webshops het verwerken in hun onderwerpregels.
ENKELE TIPS
Do’s voor de onderwerpregel:
Don’ts voor de onderwerpregel: